Львівський Ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою

Історія ліцею

Львівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут (далі – ліцей) – один із найвідоміших навчальних закладів спеціалізованої освіти ІІ-ІІІ ступенів військового профілю в Україні.
Ліцей створений на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 1992 року № 490 «Про реформу системи військової освіти».
Базою ліцею стала Республіканська спеціалізована школа-інтернат з поглибленим вивченням російської мови та посиленою військово-фізичною підготовкою (далі – Республіканська школа), яка розпочала своє функціонування у місті Львові з 1 вересня 1985 року.
Республіканська школа створювалася за зразком радянських суворовських училищ та підпорядковувалася республіканському Міністерству освіти Української Радянської Соціалістичної Республіки. Перші три набори здійснювалися із числа абітурієнтів після 9-го класу, пізніше почали поступати юнаки після 8-го класу. Учні вчилися 3 роки. Випускники Республіканської школи першого випуску, який відбувся 17 червня 1988 року, не мали особливих пільг при вступі, але вже через рік їх почали приймати до вищих військових навчальних закладів без вступних іспитів із загальноосвітніх дисциплін.
Керівні органи Львівської області приділяли велику увагу Республіканській школі, а для покращення її матеріального стану, відповідно до процедури тих років, закріпили за нею шефську опіку одного з найбагатших підприємств Львівщини – завод «Електрон». Велику матеріальну допомогу школі надавали військові частини та підприємства. Також наприкінці 1980-х років було заплановано початок будівництва спортивного та культурного модулів на території школи.
Першим керівником (директором) Республіканської школи став генерал-майор Станіслав Корнєєв (1985-1987 рр.). Свого часу він навчався в одному із Суворовських училищ і розумів специфіку таких закладів. Його наступником став генерал-майор Григорій Філоненко (1987-1990 рр.). До свого призначення в школу він виконував обов’язки заступника командувача військами Прикарпатського військового округу з артилерії, був учасником бойових дій. В 1990 році, на хвилі українського відродження, за пропозицією тодішньої очільниці обласного управління освіти Львівщини Ірини Калинець на посаду директора закладу було запропоновано кандидатуру підполковника запасу Романа Саляка.

Після відновлення української незалежності в 1991 році, Постановою Кабінету Міністрів України «Про реформу системи військової освіти» від 19 серпня 1992 року №490, враховуючи клопотання керівництва області, на базі Республіканської школи було створено новий навчальний заклад з національним змістом освіти – Львівський військовий ліцей. Тоді ж навчальному закладу, за ініціативи Ірини Калинець, цією ж Постановою присвоєно почесне ім’я Героїв Крут.
Враховуючи основні завдання щодо забезпечення військово-професійної спрямованості навчання, проведення поглибленої допризовної військової та фізичної підготовки, формування у ліцеїстів готовності до військової служби, вступу до вищих навчальних закладів Збройних Сил України та інших військових формувань, ліцей було підпорядковано Міністерству оборони України. З огляду на сказане, в ліцеї було передбачено багато військових посад, які мали би зайняти кадрові офіцери.
Громадськість області активно включилася у підтримку військового ліцею, вбачаючи у його вихованцях майбутніх захисників України. Особливо вагомим було забезпечення зі сторони дрогобицької видавничої фірми «Відродження», завдяки якому вдалося отримати необхідні підручники. Тодішній голова Львівської обласної ради В’ячеслав Чорновіл на площі перед пам’ятником Тарасу Шевченку урочисто вручив ліцею Прапор.
Військовий ліцей у 1992-1996 роках, при постійній підтримці Ірини Калинець, став незмінним учасником національно-патріотичних заходів у Львові та області. Також Ірина Калинець постійно опікувалася новим навчальним закладом, за що навіть отримала неофіційний статус «хресної мами» ліцею.
У той же час організацією навчання та військовою дисципліною у ліцеї займався полковник Петро Борисюк, який запровадив суворе дотримання військових вимог серед вихованців. Фактично, образ військового ліцею, принципи повсякденної діяльності, вимоги щодо освітньої роботи були сформовані заступником начальника з навчальної роботи полковником Борисюком. За спогадами випускників тих років, після кількох років навчання у ліцеї, вимоги військової служби у статусі курсанта виглядали вже «звичними і легкими».

У 1996 році Львівський військовий ліцей імені Героїв Крут передано з підпорядкування Міністерства оборони України до Львівської обласної ради із збереженням виду освітньої діяльності та встановленням нового найменування: Львівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут (Постанова Кабінету Міністрів України №643 від 13 червня 1996 року). Реорганізація заторкнула декілька подібних закладів, але тільки львівський позбувся свого військового статусу. Проте ще багато років ліцей імені Героїв Крут використовував, хоч і неофіційно, свій статус військового.
Державну реєстрацію ліцей пройшов 28 липня 1998 року вже під назвою «Львівський державний ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут», на підставі Статуту ліцею, ухваленого трудовим колективом навчального закладу 13 лютого 1998 року.
Друга половина 1990-х і 2000-і роки були важкими для держави. Політичний неспокій, кризи і перебудова економічних зв’язків, невизначеність стратегічного курсу держави відбилися на статусі Збройних Сил України. Українська армія перебувала під постійними «оптимізаціями», знижувалося матеріальне забезпечення, а як результат – падав престиж військової служби у суспільстві.
При щедрому спонсорстві дирекції нафтопроводу «Дружба» в ліцеї вдалося добудувати спортивний модуль і частину клубу. Були проведені окремі покращення об’єктів ліцею. Проте з 2000-го року так і залишилися недобудованими приміщення для бібліотеки та гурткових занять. Але, в цілому, ліцей опинився в пошуку свого неповторного образу та шляху розвитку.
Великий акцент у діяльності ліцею в тих роках було зроблено в першу чергу на національно-патріотичну роботу, зокрема на проведення культурно-мистецьких заходів. В цьому відігравали велику роль творчі колективи, створені в ліцеї, зокрема, хор та оркестр. Ці колективи презентували ліцей на всеукраїнських фестивалях «Сурми Звитяги» та «Червона Калина», а також під час виступів у школах.
За сприяння Ірини Калинець та голови Крайового Братства ОУН-УПА Олеся Гуменюка в 1990-х роках у ліцеї було запроваджено традицію складання першокурсниками урочистої клятви 14 жовтня – на День козацтва та День заснування УПА. Тим самим ліцеїсти символічно долучалися до поколінь українських борців-героїв. Клятва, яка традиційно проходила в центрі міста, ставала головною презентаційною подією ліцею перед громадою міста.
Ще однією важливою датою для ліцею була річниця бою під Крутами. Ліцеїсти традиційно брали участь у меморіальних заходах та проводили урочистості в ліцеї. На той час досліджень теми подвигу крутян істориками майже не було, тому серед вихованців впроваджувалися акценти, які були поширені серед української діаспори – жалобні, поминальні, трагічні. Дії крутян змальовувалися як трагічна загибель непідготовленої молоді. Вже сьогодні можемо сказати, що такі підходи насправді не відповідали історичній правді та, якщо чесно, не надихали на боротьбу.
Напрямками виховання ліцеїстів стали екскурсії музеями та історичними місцями Львова і сусідніх областей, зустрічі з ветеранами УПА.

У 2009 році спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України ліцей нагороджено Дипломом «За вагомий внесок у розвиток іміджу освіти і науки України».
Однією із особливостей освітнього процесу в ліцеї, було запровадження дуже суворої дисципліни. За зразок бралися принципи роботи з солдатами строкової служби в радянській, а згодом – в українській армії. Як зазначалося в методичних матеріалах ліцею, «жорсткі заходи стимулу до навчання, як і військова дисципліна тут (в ліцеї) просто необхідна». На жаль, як показав аналіз пізніших років, такі методи не мали належного ефекту, а часто навпаки, демотивували молодь. Вже не згадуємо про те, що така система не відповідала вимогам педагогіки і суперечила українському законодавству. Нові вимоги освітнього законодавства, розвиток розуміння прав дитини в державі, поява комп’ютерних і мобільних технологій вимагали від керівництва нових підходів. Через їхню відсутність щороку зменшувалася кількість абітурієнтів, а заклад потребував поштовху до розвитку.
У той час в ліцей поступали дві категорії юнаків – хлопці, які мріяли стати військовими, які любили військову справу, озброєння та військову техніку, у яких «горіли очі», та хлопці, батьки яких вибирали ліцей для покращення дисципліни своїх дітей. Це накладало не зовсім позитивний відбиток на систему відносин між вихователями та ліцеїстами, а також – між самими ліцеїстами. Оскільки не кожен вступник-крутянин насправді хотів тут навчатися, чи був готовий до встановлених умов ліцею або ж погоджувався із надмірною суворістю правил поведінки в ліцеї, тому відсоток відрахувань був великим. Проте випускники, які завершили навчання у ліцеї, по праву гордилися тим, що успішно подолали виклики, а з часом, коли пам’ять стирала негативи, зберігали про крутянські роки якнайкращі спомини.

В 2013-14 році в свідомість та історичну пам’ять українців увійшла Революція Гідності. Загиблі учасники протестів сьогодні відомі нам як Небесна Сотня. Одним із полеглих в лютому 2014 році Героїв був колишній ліцеїст Устим Голоднюк – «хлопець у блакитній касці». Його трагічна загибель звернула увагу суспільства на ліцей та на його місію для держави.
Російська агресія в 2014 році поставила перед крутянами ще один іспит. Недостатня кількість боєздатних українських військових підрозділів ставила перед захисниками України дуже важкі вимоги. Крутяни з честю дотримувалися клятви і виконували свій обов’язок. Частина випускників ліцею своїм життям пожертвували задля миру і спокою рідної держави. Вихованці львівського та інших ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою в умовах війни засвідчили, що ці заклади освіти проводять не просто підготовку школярів, але й готують кадри, які згодом стають якісними офіцерами.
Мужність і героїзм, проявлені під час бойових дій та за зразкове виконання військового обов’язку, випускники ліцею були належно оцінені керівництвом держави та військового відомства. Багато вихованців ліцею відзначені державними та відомчими нагородами. Більше про крутян у російсько-українській війні можна прочитати на нашому сайті в розділі «Наші крутянці».

З огляду на потребу якісних кадрів для вступу до вищих військових навчальних закладів, в державі постало питання про підвищення якості навчання та виховання у військових та ліцеях з посиленою військово-фізичною підготовкою. Це проявилось, зокрема, у тому, що у травні 2017 року набув чинності Указ Президента України №126/2017 «Про Перелік посад, що заміщуються військовослужбовцями Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення у державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних навчальних закладах, та граничних військових звань за цими посадами», відповідно до якого діючими  військовослужбовцями ЗСУ мали бути заміщені посади начальника ліцею, його заступників з навчальної та виховної роботи, командирів рот – старших офіцерів-вихователів та 8 командирів взводів – офіцерів-вихователів. На підставі цього указу та наказу Міністра оборони України від 29.05.2017 № 292 “Про заміщення в мирний час окремих військових посад у Збройних Силах України цивільними особами” полковник у відставці Саляк Р.С. протягом року тимчасово обіймав посаду директора ліцею на умовах строкового трудового договору, до часу заміщення цієї посади діючим військовослужбовцем. Проте вступна кампанія 2018 року в ліцеї імені Героїв Крут виявилася провальною; недобір становив майже цілий взвод. З огляду на потребу змін, в серпні 2018 року було замінено керівництво ліцею: начальником став учасник бойових дій полковник Юрій Гусар.
За його ініціативи почався процес оновлення та омолодження педагогічного складу. В першу чергу, на посади вихователів навчальних взводів призначаються кадрові офіцери, які мають бойовий досвід під час виконання завдань в районі проведення Антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил, які відзначені державними та відомчими нагородами. Вони спроможні ефективно виховувати ліцеїстів, формувати у них необхідні моральні та лідерські якості у нових умовах.
Проведена значна робота щодо осучаснення благоустрою території, створення сучасної навчально-матеріальної та спортивної бази з урахуванням специфіки діяльності закладу. Швидкими темпами змінюється соціальна інфраструктура, створюються належні умови для проживання, побуту та харчування ліцеїстів
Змінилася система відносин ліцеїстів і педагогів. Практика війни показала, не примус, а довіра до командування, до керівництва є важливою запорукою для діяльності військових підрозділів. Гідність майбутнього захисника, офіцера Збройних Сил України передбачає не страх перед покараннями, а усвідомлення своїх дій і відповідальність. Тому навчання ліцеї стає добровільним вибором, а сам статус крутянина треба заслужити своїми діями.

14 жовтня 2019 року ліцею вручено Почесний прапор, який став колективною відзнакою навчального закладу за видатні заслуги в умовах стримування та відсічі російської збройної агресії на Сході України, забезпечення всебічного розвитку розумових і фізичних здібностей учнів, формування їхнього світогляду, моралі, поведінки, підготовку шкільної молоді до збройного захисту незалежної України.
Новий герб ліцею, який відповідає історичним зразкам кокард військ Української Народної Республіки, є головним елементом брендування навчального закладу з урахуванням його почесного найменування, територіальних особливостей розташування та національної мілітарної історії.
У червні 2020 року на підставі Закону України «Про повну загальну середню освіту» та стану справ в закладі, було прийнято Стратегію розвитку комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський державний ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут» на 2020-2025 роки, в якій ключовими завданнями визначено: забезпечення високої якості освіти та якості освітньої діяльності; інтеграція виховання характеру, високих моральних і лідерських якостей в кожен елемент життєдіяльності ліцею; створення на території та в приміщеннях ліцею сучасних комфортних і безпечних умов перебування, праці та навчання для всіх учасників освітнього процесу; забезпечення провідної ролі ліцею серед закладів спеціалізованої середньої освіти військового профілю в Україні та визнання як гідного представника вітчизняної військової школи серед аналогічних закладів Європи і світу.
Удосконалюється освітній процес та змінюються підходи в роботі педагогічних працівників.
В основу роботи щодо підвищення фахового педагогічного рівня вчителів покладено застосування сучасних підходів і технологій в ході освітнього процесу, відповідальність за рівень знань вихованців.
Навчальні кабінети обладнані сучасними мультимедійними комплектами, відповідним лабораторним обладнанням. Інтер’єр навчальних кабінетів приводиться до вимог сучасного універсального дизайну освітнього простору «нової української школи».
У ліцеї використовуються новітні технології, зокрема, вчителі та ліцеїсти беруть участь в онлайн-проектах на освітній платформі Європейської Комісії «eTwinning Plus», зокрема, у проведенні онлайн-конференцій з однолітками з Польщі, Італії, Словаччини, Хорватії, Франції, Грузії, Туреччини, Португалії в рамках проекту «Holidays of Joy, Christmas and Easter in my Country».
Команда ліцею здобула визнання та була визнана опорною у створенні проєктів з використанням сучасних геоінформаційних технологій (зокрема ArcGIS Field Maps та ArcGIS Story Maps) в рамках командно-штабної гри «Кібер-Джура» – технологічного напрямку Всекраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл»/ «Джура».
Регулярно проводиться узагальнення та впровадження у виховний процес найкращого досвіду Волинського, Луганського, Острозького ліцеїв, Військового ліцею імені Івана Богуна, Військово-морського ліцею у м. Одеса. Ліцей активно розвиває співпрацю з іншими військовими ліцеями та ліцеями з посиленою військово-фізичною підготовкою, як на національному, так і на міжнародному рівні. Починаючи з осені 2018 року систематично здійснюються освітні обміни та спільні проекти, інші заходи на підставі укладених угод та меморандумів про співпрацю з ліцеями з усієї України – від Волині і Закарпаття – і до найдальших східних областей, де в рамках проекту «Військово-ліцейне побратимство» щороку здійснюються освітні обміни з Луганським обласним ліцеєм-інтернатом з посиленою військово-фізичною підготовкою “Кадетський корпус імені героїв Молодої гвардії” в м. Кремінна.
З міжнародними партнерами активним поштовхом до такої співпраці стало підписання у 2021 році угоди про співпрацю з Кадетським ліцеєм імені генерала Повіласа Плехавічуса в м. Каунас (Литовська Республіка) та меморандуму про співпрацю з Військовим кадетським ліцеєм імені генерала Георгія Квінітадзе в м. Кутаїсі (Грузія). В рамках співпраці з цими закладами-партнерами реалізуються освітні проекти за участю педагогічних працівників, кадетів та ліцеїстів.

Сьогодні Львівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут дозволяє не лише отримання випускниками повної загальної середньої освіти, а й здобуття фахової допризовної військової й спортивної підготовки для успішного вступу до вищих навчальних закладів сектору оборони і безпеки України, успішного проходження військової служби на офіцерських посадах у всіх видах і родах військ Збройних Сила України, структурах інших військових формувань держави тощо.
Випускники ліцею гідно виконують бойові завдання на території Донецької та Луганської областей та службові обов’язки на посадах офіцерського складу в усіх силових структурах Сектору безпеки і оборони України. Але всі вони не забувають свою Alma mater – ліцей імені Героїв Крут, який дав їм путівку у життя. Сьогодні покоління крутян об’єднані у велике братство, які вчаться, працюють та служать на благо України!